Cambiamento sociale ed ecologico attraverso interventi urbani

Un progetto europeo rivolto agli adulti

Obiettivi

1. Creare spazi urbani per la formazione degli adulti

Incrementare la consapevolezza del potenziale che gli spazi urbani inutilizzati o sottoutilizzati hanno nel trasformare le città in luoghi accoglienti e inclusivi, dove i cittadini hanno l’opportunità di esplorare le loro dimensioni umane e sviluppare una crescita personale e professionale.

Creare spazi urbani per l’educazione degli adulti riveste un importante ruolo nel mitigare le differenze sociali e favorire l’impegno della comunità. Si tratta di spazi che favoriscono la condivisione di idee ed esperienze consentendo alle persone di apprendere, dialogare e cooperare indipendentemente dall’età, dalla cultura, dalla nazionalità o dal genere, in un luogo inclusivo e accessibile.

2. Costruire una rete internazionale

Introdurre i partner all’interno di una rete internazionale, facilitando la consapevolezza e lo scambio di esperienze, aprendo a nuovi possibili progetti o stakeholder che contribuiscono alla creazione di centri di apprendimento per adulti negli spazi urbani. La rete sarà formata da professionisti delle trasformazioni urbane e da potenziali utenti finali dei progetti.

3. Rafforzare educatori e personale specializzato

Il terzo obiettivo è fornire nuovi strumenti, idee e risorse al personale che lavora con gli adulti in spazi di apprendimento innovativi. Durante le attività, introdurremo metodologie attive e pedagogie, condivideremo progetti e iniziative, forniremo suggerimenti ai coordinatori per garantire l’inclusione.

Tutte queste azioni contribuiranno a migliorare le competenze del personale dedicato all’educazione degli adulti.
Beneficiari del progetto saranno:
– Insegnanti, educatori e formatori sull’educazione degli adulti
– Comuni o pubbliche amministrazioni
– Coordinatori degli spazi urbani per l’educazione
– Esperti che lavorano per l’inclusione sociale
– Organizzazioni che offrono corsi per disoccupati
– Esperti che lavorano nel coinvolgimento della comunità

Social and ecological change through urban interventions

Creating Urban Spaces for Adult Education.

Ics, innovazione cultura società, the non-profit organisation entrusted with the management of Spazio Gerra, is please to be one of the five partners who have been selected for an Erasmus+ Programm in 2023 and are carrying on a project of cultural interchange focused on “Social and ecological change through urban interventions”.
The partners are: Comune di Reggio Emilia – Struttura di Policy Politiche di partecipazione–, Ayuntamiento de Valencia, Clap Educacion Activa sl, Low carbon economy Foundation.

Objectives

1. Creating urban spaces for adult education
To introduce people, companies, organisations and municipalities with no experience to the potential that the creation of urban spaces for adult education can have in mitigating social differences and how it can foster community engagement. This spaces will allow people to share ideas and experiences allowing people to learn, dialogue, and cooperate no matter the age, culture, nationality or gender, in an inclusive and accessible space.
Horizontal priority: Inclusion and diversity
raising awareness of the potential that these unused public spaces have at turning cities into friendly, inclusive places where citizens have the opportunity to explore all their human dimensions and develop self-and professional growth.

2. Building an international network
To introduce the partners to an international network, facilitating awareness and exchange of experiences within potential new possibilities, projects, examples and relevant actors or stakeholders that contribute to the creation of adult education learning centres in urban spaces. The network will be formed by professionals of urban transformations and by potential final users of the projects.

3. Empowering educators and staff

The third objective is to give new tools, ideas and resources to staff working with adults in innovative learning spaces. During the activities, we will Introduce active methodologies and outdoor pedagogies, share other projects or initiatives, give tips to coordinators to ensure inclusion. 

All this actions will contribute to the third priority, improving the competencies of educators and other adults education staff.
Beneficiaries of the project will be:
– Teachers, educators and trainers on adult education;
– City halls or public administrations dealing with urban spaces;
– Coordinators of urban spaces for education;
– Experts working towards social inclusion;
– Organizations offering courses for unemployed people;
– Experts working in community engagement.

Follow the project on Instagram>

AGENDA
Il programma prevede 5 incontri: 2 seminari, 2 workshop e un incontro finale.

17-21 giugno – Reggio Emilia
Seminario I – Gli spazi urbani…
Il seminario è aperto al pubblico. Maggiori dettagli nel programma allegato.
Programma digitale >

9- 12 ottobre – Reggio Emilia
Workshop I – Cooperazione nel design degli spazi pubblici partecipati

Date da definire – Valencia
Seminario II – Urban Spaces Framework 

12-14 febbraio 2025 – Valencia
Workshop II – Accompagnare le persone negli spazi urbani

THE AGENDA

The programm is organized in 5 meetings, two seminars, two workshop and a final meeting.

17-21 June – Reggio Emilia
I seminar: Urban spaces framework.
The seminar is partly open to the public. Read the digital flyer for more details.
Digital flyer >

9- 12 October – Reggio Emilia
Workshop, cooperation in the design of municipal spaces with adult education.

Date to be defines – Valencia
II seminar: Urban spaces framework II

12-14 February 2025 – Valencia
Workshop: accompanying persons in urban spaces.

Social and Ecological Change through Urban Interventions (SECUI) Project 2023-1-ES01-KA210-ADU-000165744
Financiado por la Unión Europea. Las opiniones y puntos de vista expresados solo comprometen a su(s) autor(es) y no reflejan necesariamente los de la Unión Europea o los de la Agencia Ejecutiva Europea de Educación y Cultura (EACEA). Ni la Unión Europea ni la EACEA pueden ser considerados responsables de ellos.

THE PARTNERS

ICS – Innovazione Cultura Società ETS

Stefania Carretti, Presidente ICS

Lorenzo Immovilli, Direttore creativo ICS

Erika Profumieri, Vice-presidente ICS

AMIGA

Amiga

Elena Archilés

Nicolás Garzón

Accompanying educational, ecological and social change.
Amiga is an educational project sensitive to the needs of people and their environment. This is why we are designing and transforming urban spaces for our well-being, redesigning school playgrounds, and offering teacher training programmes in order to review and improve the current educational systems.
Our goal is to facilitate the transition to an eco-social world where all living beings can reach their full potential.

Comune di Reggio Emilia
Struttura di Policy Politiche di partecipazione

Graziana Bonvicini, architetto di quartiere

Francesca Salsi, architetto di quartiere

The Participation Policies Service.
In Reggio Emilia the collaborative city is an “urban system” in which resources for the well-being of the community are considered common goods and are therefore shared, managed and (re)generated collectively by all community actors who take on the responsibility of collaborating and act in the present with an eye towards the future.

Low Carbon Economy Foundation

Natalia Spano

Jose Segarra

Carla Ana-Maria Tudorie

Low carbon economia foundation.
It is a Non-Governmental Organization (NGO) founded in 2014 and located in La Vall d’Uixó, Valencian Community, Spain. Its mission is to participate in creating a society based on a low-carbon economy, facilitating processes of transformation towards intelligent and sustainable development. The main goal of the Foundation is to promote training and education, as well as dissemination, demonstration, mentoring, funding, consultancy, and comprehensive management towards a low-carbon economy model.

Ayuntamiento de Valencia, Accion Cultural

Bernard Gaspar

María José Mogro

Laura Albalat